Bostäder och trafik på landsmötet

I helgen är jag på Liberalernas landsmöte i Västerås. Jag hade igår förmånen att leda utskottet för bostäder och trafik och vill gärna berätta lite kort om vad vi pratade om och vilken politik vi nu klubbat.

Vi behöver en bostadsmarknad där fler får plats. En bostadsmarknad som ökar människors frihet och möjlighet att forma sina liv. En bostadsmarknad som ger bättre förutsättningar för jobb och tillväxt i Sverige. En bostadsmarknad som tillåter människor att göra en social resa. Från Liberalernas sida säger vi fortsatt nej till införandet av marknadshyror, förutom vad gäller nyproduktion.

Vi vill ha en bostadsmarknad där Agda 80 år ska ha råd att bo kvar, där ungdomar ska kunna börja bospara och ha en rimlig chans att mycket snabbare kunna köpa sin första bostad. Vi vill ha en ökad rörlighet, mer byggande, enklare regler, snabbare planprocesser. Det finns en outnyttjad potential i att bygga fler bostäder i attraktiva lägen, särskilt i glesbygd. Därför bör bestämmandet av strandskyddet kunna decentraliseras till kommunerna.

Vår liberala trafikpolitik ska ge människor möjlighet att bo i hela Sverige. För det behöver vi väl fungerande kommunikationer och en modern infrastruktur. Det ger förutsättningar för att öka människors frihet, ett blomstrande näringsliv och en öppen marknad.

Det är viktigt med en långsiktig analysprocess för våra investeringar och att den processen ger vid handen att vi får infrastrukturinvesteringar i hela landet. Därför anser Liberalerna att vi som parti inte ska ta ställning för olika regionala lösningar utan vi håller oss på en mer övergripande nivå än så. Själv är jag för mer resurser till Dalabanan mellan Mora och Uppsala men det blir inte hållbart att Liberalerna gör en bedömning och prioritering av vilka regionala projekt som är viktigare än ett annat. Partiet ställer sig positiva till alternativa finansieringslösningar som OPS.

Det järnvägssystem vi har idag har banor med bristfällig standard, vi har kapacitets- och trängselproblem. När vi har så stora behov på vårt nuvarande järnvägsnät, både vad gäller investeringar, drift och underhåll så menar också utskottet att det är fel väg att satsa på höghastighetståg ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. En sådan satsning beräknas kosta mellan 230-320 miljarder kronor. Tänk vad vi kan göra med dessa miljarder. Som jag skrev inledningsvis, vi ska ge människor möjlighet att bo i hela Sverige och då kräver det i stället satsningar på att rusta upp det befintliga väg- och järnvägsnätet som i flera decennier har lidit av för lite underhåll, av bristfälligt vidmakthållande och för få investeringar.

Med det önskar jag er en fortsatt trevlig lördag och jag ska nu votera om vår nya ekonomiska politik 🙂

/

Monica

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s